Joustavuus ja räätälöinti ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen valitessa käyttöönsä asiakkuudenhallintajärjestelmää (CRM). Ensiksi on hyvä miettiä riittääkö käyttöön tavallinen standardijärjestelmä vai tarvitseeko yritys kenties järjestelmän, joka on räätälöity sopimaan yrityksen tarpeisiin. Seuraavassa käydään läpi näiden kahden välisiä eroja.

Reilun 25 vuoden kokemuksella CRM-toimialalta voimme vain todeta, että sanonta ”CRM kuin CRM” ei pidä alkuunkaan paikkaansa. CRM-järjestelmien tarjonta on todella laaja ja ne eroavat toisistaan monella tavalla, niin käytön kuin toimintojenkin osalta. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.

Jos uskoo edellä mainittuun sanontaan, se on periaatteessa sama asia kuin vaihtaisi perheen koiran johonkin aivan toiseen koiraan. Tai vaihtoehtoisesti antaisi jollekin Fantan hänen pyytäessään Coca-Colaa (limu kuin limu, eikö vain?). Aivan, tämä yhtälö ei vain kerta kaikkiaan toimi.

CRM-järjestelmän valintaa voi verrata vaatevalintaan

Selventääksemme eroja eri järjestelmien välillä, CRM-järjestelmää voi verrata vaatteisiin. Vaatteita valittaessa niissä on useimmiten valittavissa kolme eri vaihtoehtoa: kaikille sopiva one size -koko, ennalta määritellyt koot välillä XS-XL tai vaatteen tilaaminen omien mittojen mukaan ommeltuna.

  • One size = standardisoitu CRM-järjestelmä. Tässä CRM-järjestelmässä on aina samat toiminnot ja ulkonäkö riippumatta siitä, kuka järjestelmää käyttää. Pienemmät muutokset ja/tai liitännät ovat siinä joskus mahdollisia.
  • Koot XS-XL = tietylle toimialalle sopiva CRM-järjestelmä. Eri kokoiset vaatteet sopivat eri vartalotyypeille. Samalla tavoin myös CRM-järjestelmät sisältävät erilaisia ratkaisuja eri toimialoille.
  • Mittatilaustyö = tietylle yritykselle suunniteltu CRM-järjestelmä. Tässä vaihtoehdossa yksikään CRM-järjestelmä ei ole samanlainen kuin toinen, vaan järjestelmät suunnitellaan ja räätälöidään vastaamaan jokaisen yrityksen erityisiä tarpeita. Aivan kuten omien mittojen ja toiveiden mukaan ommellut vaatteetkin muodostuvat.

Löydä Lime CRM  

Lue lisää erilaisista toimialakohtaisista ratkaisuistamme osoitteessa lime-crm.fi.


One size on valinta, joka sopii joillekin

Standardisoitu CRM-järjestelmä voi sopia osalle yrityksistä, aivan kuten one size -vaatteet sopivat osalle ihmisistä. Tällainen järjestelmä on usein edullisin vaihtoehto ja siitä löytyy kaikki perustoiminnot.

One size -vaihtoehdosta löytyy kaikki tarvittava esimerkiksi pienemmälle yritykselle tai yritykselle, joka ei tarvitse käyttöönsä kaikkein monipuolisinta järjestelmää. Mutta mikäli yrityksessä on yli 10-20 työntekijää tai yritys tarvitsee järjestelmältä tiettyjä toimintoja, toimialakohtainen järjestelmä on sopivampi ratkaisu.

CRM-järjestelmä toimialaratkaisuna alakohtaisiin tarpeisiin

Toimialakohtainen järjestelmä sopii suuremmille yrityksille sekä yrityksille, joiden toiminta vaatii järjestelmältä enemmän monipuolisuutta. Tällöin CRM-järjestelmä antaa työkaluja useiden prosessien hallinnointiin ja sitä kautta hyvien tulosten saavuttamiseen. Tässä tapauksessa one size -ratkaisu ei ole riittävä, vaan järjestelmän on voitava taipua erilaisiin tarpeisiin.

CRM-järjestelmän on yksinkertaisesti oltava sopiva sen käyttäjälle ja sopivuus voidaan mahdollistaa erilaisilla toimialakohtaisilla ratkaisuilla. Toimialakohtaiset ratkaisut on suunniteltu juuri tietylle alalle sopiviksi ja ne vastaavat alan tavallisimpia tarpeita. Aivan kuten vertauksessa käytetyt vaatekoot sopivat tietyn pituisille ja kokoisille vartaloille.

Esimerkkinä toimialakohtaisista ratkaisuista, pakkausalalla toimivan Mercamer Oy:n käyttöön ottama Lime CRM -järjestelmä mahdollisti kaikkien tietojen löytymisen samasta paikasta, minkä ansiosta ne ovat nyt helposti saatavilla sekä hyödynnettävissä eri osastoilla. Samalla tavalla myös muiden alojen CRM-järjestelmien ratkaisuissamme – tukkukauppa, konsultointi, energia-, vesitoimi- ja tietoliikenneverkkojen ala, kiinteistönvälitys, jäsenrekisterit ja koulutus sekä koneet ja laitteet – on käytössä toimintoja, jotka vastaavat juuri kullekin alalle tyypillisiä tarpeita ja haasteita.

Mittatilaustyönä kehitetty CRM-järjestelmä

Kolmas ja viimeinen vaihtoehto on ”mittatilauksena” suunniteltu oma CRM-järjestelmä. Tässä vaihtoehdossa järjestelmä rakennetaan alusta asti sopimaan yrityksen ainutlaatuisiin tarpeisiin. Järjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto eroaa merkittävästi toimialakohtaisista ratkaisuista. Oman CRM-järjestelmän kehittäminen on ikään kuin keksisi pyörää uudelleen – kallista ja aikaavievää työtä lopputuloksena järjestelmä, joka on jo keksitty.

Vaihtoehto, jolla saat rahoillesi vastinetta

Edellä mainittujen kolmen vaihtoehdon välillä on suuria eroja. Standardisoitu CRM-järjestelmä on toki kaikkein edullisin vaihtoehto, mutta siitä löytyy useimmiten pelkästään perustoiminnot. Toisin kuin toimialakohtaista tai yritykselle varta vasten räätälöityä CRM-järjestelmää, standardisoitua järjestelmää ei voi muokata yritykselle sopivammaksi.

Mikäli pohdit toimialakohtaisen ja yritykselle kehitettävän järjestelmän välillä, ensiksi mainittu on näistä kahdesta useimmiten se tehokkaampi ratkaisu. Täysin tyhjästä aloittaminen vie nimittäin sekä aikaa että rahaa niin järjestelmän kehittämisessä kuin sen käyttöönotonkin aikana. Toimialakohtainen järjestelmä on myös ollut jo sellaisten yritysten käytössä, joilla on samanlaisia tarpeita. Näin ollen järjestelmän toimivuus on jo varmistettu eri tavalla verrattuna järjestelmään, joka rakennetaan alusta asti yrityksesi omien tarpeiden mukaiseksi.

Tästä syystä minusta on yhtä luonnollista valita toimialakohtainen CRM-järjestelmä kuin rakennusmiehelle on ostaa kunnon työhousut tai myyjälle työtakki. Sillä tavalliset housut tai arkinen huppari eivät suinkaan täytä samaa tarkoitusta. Ja toisaalta taas työhousujen tai -takin ompeleminen omin voimin kuulostaa melko turhalta ja vaivalloiselta puuhalta.