Kuinka voit myyjänä käyttää hyväksesi CRM-järjestelmää? Mitä älykkäitä syötteitä on olemassa, joita voit käyttää työskennelläksesi tehokkaammin? Annamme tässä 8 esimerkkiä.

1. Anna automaattisia ilmoituksia, kun päätät kauppoja

Kaupan päättäminen on mahtava tunne. Lisäksi se on tapahtuma, johon pomosi, tiimisi ja ehkä muiden kollegojen pitäisi saada osallistua yhtäältä käytännön syistä ja toisaalta kulttuuria luovista syistä. Mutta jokaisesta voitetusta diilistä kertominen vie aikaa, jos se tehdään manuaalisesti.

Kun yhdistät yrityksesi CRM-järjestelmän epävirallisempaan (kuten Slack, Workplace tai sähköposti), voitte antaa toisillenne automaattisia ilmoituksia, kun päätätte kauppoja. Esimiehesi tai työtoverisi saa siis jonkinlaisten viestin (esimerkiksi asiakkaan nimen, myyjän ja kaupan arvon) heti, kun muutat kaupan tilaan ”Voitettu”. Se säästää aikaa sähköpostien lähettämisistä ja muusta viestinnästä, ja voit käyttää aikasi uusien kauppojen tekemiseen.

2. Saat täydellisen asiakaskuvan heti, kun joku soittaa

Puhelut ovat luonnollinen osa myyjän työpäivää. Todennäköisesti useimmiten sinä soitat asiakkaille, mutta joskus on päinvastoin. Silloin on mukavaa saada yleiskuva asiakkaasta ja nähdä, minkä tuotteen/palvelun asiakas on ostanut aikaisemmin, mistä asiakastyypistä on kysymys (A, B vai C?) ja mitä mahdollisia meneillään olevia juttuja on käynnissä.

Kun puhelinjärjestelmä on liitetty CRM-järjestelmään, saat täydellisen asiakaskuvan heti, kun joku soittaa sinulle. Soittajan asiakastiedot avautuvat Lime CRM:ssä ja saat kaiken kuin tarjoiltuna hopeavadilta. Säästät sekä sinun että asiakkaiden aikaa.

3. Kohtaa ennusteet ja asiakkaat nopeasti, henkilökohtaisesti ja ammattimaisesti

Kauppa-, yritys- ja henkilökortit ovat monella tapaa CRM-järjestelmän ”sydän”. Näiden avulla vältyt tuhlaamasta aikaa post-it-lapuille raapustettuihin muistiinpanoihin, eri Excel-tiedostoista hakemiseen ja kollegoilta kysymiseen jokaisen pikkuasian kohdalla. Sen sijaan voit käyttää energiasi asiakkaiden tapaamiseen nopeasti, henkilökohtaisesti ja ammattimaisesti – kaikki tarvitsemasi taustatiedot on jo kerätty järjestelmään. Ei tarvitse veikkailla tai leikkiä salapoliisia.


Lopeta vaistoosi luottaminen

B2B-myynnin parissa työskentelemiseen liittyy useita haasteita. Yksi niistä on tarpeeksi nopea toimiminen myynnin maksimoimiseksi ajankohtaisiin tilastoihin tukeutuen. Tässä Lime CRM tulee mukaan kuvaan.

Lime CRM myyjille


4. Minimoi hallintoon käyttämäsi aika

On olemassa yleinen myytti, että CRM-järjestelmä merkitsee ylimääräistä hallinnollista työtä myyjille. Jos työskentelet oikein, saat pian takaisin ajan, jonka käytät siihen. Salaisuus on siinä, ettet ole huolimaton, mutta olet silti nopea, kun lisäät tietoja. Integroimalla muihin järjestelmiin vältät esimerkiksi kaksinkertaisen tiedon syöttämisen, ja CRM-järjestelmän eri oikopoluilla voit säästää vielä enemmän aikaa.

Lime CRM:ssä voidaan lisätä esimerkiksi One-by-One-toiminnon (hakee yritystiedot, kun lisäät uuden yrityksen), Quick Note -toiminnon (oikopolku nopeampiin historiamerkintöihin) ja Target Helper -toiminnon (mahdollistaa myyntikohteiden laittamisen ”bulkkiin”).

5. Ota esiin numerot ja ennusteet hetkessä

Kuinka monta myyntipuhelua teit viime kuussa? Viime vuonna? Ja miltä näyttää tilanne myyntiputkessasi juuri nyt? Oletko saavuttamassa budjettitavoitteesi? Myyntityösi kokoaminen ja seuraaminen saattaa olla erittäin aikaa vievää, jos sinun täytyy laskea kaikki itse.

Kirjaamalla kaikki toimintasi ja liiketoimesi CRM-järjestelmään voit saada tilastotietoa lähes kaikesta. Muutamalla napsautuksella voit esimerkiksi saada esiin aktiivisuuden seurannan, myyntiputkesi ajankohtaisen arvon ja yhteenvedon viimeisimmistä liiketoimistasi voitetut vastaan hävityt kaupat.

P.S. Haluatko nähdä salamaakin nopeammin, pysytkö aikataulussa vai et? Pidätkö enemmän kuvista ja kaavioista kuin numeroista? Lime CRM:ssä voit sen vuoksi lisätä ohjelmistojen lisäosia (add-ons), kuten Follow Up, Sales Pipe ja Budget Gauge, jotka visualisoivat tärkeimpiä numeroitasi. Activity Matrix antaa sinulle lisäksi hyödyllistä tietoa siitä, mihin käytät aikaasi. Pystytkö keskittymään tärkeisiin prospekteihisi vai vievätkö segmenttiisi kuulumattomat yritykset aikaasi?

6. Pidä useita liiketoimimahdollisuuksia käynnissä samanaikaisesti

Kuka voi pyörittää 10+ liiketoimimahdollisuutta samanaikaisesti (tai vielä useampaa) ja seurata kaikkea, mitä pitää tehdä ja milloin? Ei monikaan. Ei ainakaan ilman tukea! On nimittäin fyysinen totuus, että me ihmiset voimme pitää ainoastaan seitsemän asiaa (+/-kaksi) työmuistissa. Sen jälkeen alamme lajitella – ja jos meillä ei silloin ole tarkoin harkittua suunnitelmaa, niin voi helposti käydä niin, että jotakin katoaa tai päätyy väärään paikkaan…

CRM-järjestelmässä näkyy selkeästi, missä kaikki tiedot tulee tallentaa, ja siitä tulee sen vuoksi ”supermuistisi”. Se voi lisäksi tukea sinua älykkäillä muistutuksilla ja selkeillä tehtäväluetteloilla. Kaikki sen vuoksi, että voisit pitää mahdollisimman monta liiketoimintaa käynnissä samanaikaisesti.

7. Tykitä puheluita ilman turhaa käsityötä

Kun puhelinvaihde on yhdistetty yrityksesi CRM-järjestelmään, et saa vain tulevia puheluja ja asiakastietoja (kohta 3), vaan myös click2call-toiminnon. Voit soittaa suoraan CRM-järjestelmästä! Sinun ei siis tarvitse kirjoittaa pitkiä puhelinnumeroita tai hakea numeroa puhelimen yhteystietoluettelosta.

Se, että voit napsauttaa puhelinnumeron suoraan CRM-järjestelmästä esimerkiksi käydessäsi läpi päivän tehtäväluetteloa säästää paljon aikaa. Ennen on helpompi keskittyä tärkeimpään eli itse puheluihin.

8. Näe kaikki sanottu, tehty ja luvattu

Kuten luultavasti tiedätkin, CRM-järjestelmän perusajatus on kerätä kaikki liiketoiminta- ja asiakastiedot samaan paikkaan. Historiamerkintöjen, tallennettujen tiedostojen ja muiden tietojen avulla voit nähdä, mitä on sanottu, tehty ja luvattu eri yhteyksissä.

Kun sinulla on kaikki tiedot yhdessä paikassa, suhteidesi seuraaminen helpottuu ja saat aikaan enemmän liiketoimintaa – toisaalta korkeamman hit raten avulla, toisaalta myymällä enemmän olemassa oleville asiakkaille. CRM for the win!